
تولید محتوا
تولید محتوا یک دنیای گسترده هستش و سعی میکنیم با چند موضوع کلی یک دیدگاه شفاف براتون ایجاد کنیم. این که تولید محتوا چیست رو مثل همیشه توصیه میکنیم گوگل کنید لطفاً. اما این ذهنیت رو داشته باشید که محتوا به متن یا ویدئو خلاصه نمیشه!
هر کدام از عنوانهای متن، عکس، ویدئو، گرافیک و صوت زیرمجموعههای محتوا هستند. مسئله مهمی که باید بدونید این هستش که محتوا باید با دو تا دیدگاه تولید بشه:
1. دیدگاه کاربر: یعنی کاربر پسند باشد.
2. دیدگاه هوش مصنوعی: که داخل متن بیشتر توضیح خواهیم داد.
مسئله مهم بعدی این هستش که محتوا باید نسبت به فضایی که برای انتشارش استفاده میکنیم تولید بشه، مثلا متنی که برای وبسایت مینویسیم با متنی که برای اینستاگرام آماده میکنیم یا متنی که قرار تو کانال تلگرام بزاریم نمیتونن یکی باشند و باید نوشتار و ادبیات شون متفاوت باشه.
یک مثال دیگر در مورد ویدئو، که باز نسبت به رسانه انتشار چند تا فاکتور باید لحاظ بشه:
- زمان ویدئو
- حجم ویدئو
- اندازه قاب ویدئو
- ادبیات گفتاری
- و موارد مختلف دیگه.
البته اینها کاملاً توی متن پست توضیح داده شده و اگر پست شبکههای اجتماعی و ویدئویی اون رو هم ببینید به شکل گرفتن ذهنیت تون خیلی کمک میکنه. حالا یکم در مورد شرایط کاریمون صحبت میکنیم؛ البته تیتروار.
به طور مثال ما میتونیم به شما بگیم که تیم طراحی شما چه استایل محتوایی رو تولید کنه و تو اینستاگرام بارگذاری کنه.
تصمیم بگیریم که برای پیجتون چه محتوایی باید تولید بشه و خودمون اون محتوا رو تولید کنیم
و وقتی شما صرفا احتیاج به یک پست ورقه ای یا یک ویدئو یا یک طرح برای استوری دارید به ما سفارش میدین و اون رو برای شما آماده میکنیم.
محتوا پادشاه است.
جمله معروف “محتوا پادشاه است” رو شنیدیده حتماً، محتوا راه ارتباط موثر ما با مخاطبامون هستش.
تو این پست در مورد چرایی و چگونگی محتوا قرار نیست صحبت کنیم، اگر کنجکاوی روی کلید واژه تولید محتوا دارید میتونید به گوگل دانا مراجعه کنید.
تو این پست هدف آشناسازی شما با روند اجرایی تولید محتوا هست.
کلیات
اصول اولیه تولید محتوا که باید همیشه آنها را در نظر داشته باشید
مثال یک متن را هم برای سایت هم تلگرام هم اینستاگرام استفاده نمی کنیم هر کدام از موارد بالا شرایط نوشتاری و ادبیات خودشان را دارند. همین رو تعمیم بدید به عکس ویدئو طرح گرافیکی و غیره.
یعنی محتوای ما باید متناسب با نیاز، حوصله، شرایط و رسانهای که کاربر ما از اون و مطالب ما رو میبینه تولید بشه مثلاً یک ویدئوی رسمی و تخصصی و طولانی حوصله کاربر اینستاگرام رو سر میبره ولی در یوتیوب، آپارات و وبسایت میتونه موثر باشه.
هوش مصنوعی
ببینید هوش مصنوعی گوگل هست که تشخیص میده مطلب ما چی بوده و چطور بوده و آیا اون رو در نتایج اول نشون بده یا نه.
هوش مصنوعی اینستاگرام هستش که تشخیص میده پست ما را به اکسپلور ببره یا نه، توی تاپ پست هشتگ ها بره یا نه.
پس در تولید محتوا باید در نظر داشته باشیم که استانداردهای رسانه را رعایت کنیم، استانداردهایی مثل ابعاد سایز زمان و غیره.
و از طرفی مطلبمون قابل درک باشه برای هوش مصنوعی که بهترین نتیجه رو بگیرن.
البته ما به عنوان مجری با سه دیدگاه باید تولید محتوا کنیم:
- کاربر
- هوش مصنوعی
- نظر کارفرما
انواع محتوا
متن میتونه یک خبر باشه در تلگرام، یک مقاله تخصصی باشه در وب سایت، یک کپشن باشه برای شبکههای اجتماعی و الی ماشاالله ادامه بدید.
متن کلا همه جا به کار میاد و ویژگیهای متن خوب این هستش که :
اجازه بدین پرگویی نکنیم خودتون سرچ کنید.
عکس و ویدئو در اصول تولید محتوا فاکتورهای شبیه به هم زیاد دارند مثلاً نسبت به رسانه انتشار که شبکه اجتماعی، پیام رسان، سایت و غیره است.
اندازه عکس، حجم نهایی عکس، نوع عکاسی و موارد این چنینی بسیار مهم هستند.
مورد دوم کلیات رو لطفاً به خاطر داشته باشید.
خیلی سخت هستش که حرف تکراری نزنیم
باز تاکید می کنم مورد دوم کلیات را به خاطر داشته باشید
و حالا که داریم راجع به ویدئو صحبت میکنیم کلید واژه ویدیو مارکتینگ رو سرچ کنید.
ذهنیت کامل اهمیت ویدئو و انواع ویدئو به شما انتقال میده.
خیلی ساده به انواع پوستر ها، استوری ها، بنرها، اسلایدرها، پست های ورقه ای و هر محتوایی که با نرم افزار گرافیکی مثل فتوشاپ ایلوستریتور و غیر تولید میشه محتوای گرافیکی میگیم.
شدیدا توصیه میکنم در تولید محتوای گرافیکی دست طراح رو باز بگذارید چون فاکتورهای خیلی زیادی رو باید رعایت کنه تا یک طرح خوب و موثر تحویل بده مثلاً:
- وضوح و خوانایی
- انتقال مفهوم مورد نظر
- جذابیت بصری
- Ui یا رابط کاربری (حتماً سرچ کنید)
- یو ایکس یا تجربه کاربری (باز سرچ کنید)
- کدهای رنگی باب روز
- گرمی و سردی هوا
- رنگ سازمانی شما
فکر نمیکردین قصه اینقدر پیچیده باشه نه؟؟
در کل تصویر مهمترین بخش هر محتواست.
محتوای صوتی میتونه در ترکیب با عکس و متن تولید بشه، یا میشه در قالب پادکست باشه. ( پادکست رو میتونید سرچ کنید)
تولید محتوای صوتی میتونه ابزار بسیار خوبی برای اشخاص حقیقی (برای برندسازی شخصیشون) و بعضی مجموعه ها هم باشه.
خیلی خوبه که بتونیم سلیقه و زمان کاربر هامون رو مدیریت کنیم و برای هر لحظه و هرجا که هستن یه نوع از محتوا رو در اختیارشون قرار بدیم.
شیوه کار ما
اگر شما نفر یا افرادی برای تولید محتوا داشته باشید ما می تونیم به شما کمک کنیم که چه محتوایی را تولید کنید که بیشترین نتیجه و تاثیر داشته باشه (مشاوره)
در حالت دیگه ما میتونیم به عنوان مشاور و مجری شما وارد بازی بشیم بهترین نوع محتوا را شناسایی کنیم و خودمون هم محتوا رو براتون تولید کنیم.
حالت بعدی این هستش که شما دقیقاً میدونید به چه محتوایی احتیاج دارید و ما به عنوان یک بازوی اجرایی در کنار شما فعالیت میکنیم و محتوایی که لازم دارید رو برای شما تولید میکنیم.
این نکته رو در نظر داشته باشید که محتوا نسبت به فاکتورهای زیر تولید می شه:
- پتانسیل و توانایی شما و مجموعه
- بازار هدف شما
- هدف کلی از تولید محتوا
- سلیقه شناسی و روانشناسی مخاطب شما
- و غیره
لیست خدمات ما هم اینجا تقدیمتون میشه و اگر احتیاج به گپ و گفت داشتید خوشحال میشم با شما آشنا بشیم.