چگونه سرچ کنیم؟

how to serach

خب توی این مقاله و کارگاه اول سئو فلو که برگذار شد؛ در مورد این صحبت میکنیم که چرا سرچ کنیم؟ چطوری سرچ کنیم؟ کی سرچ نکنیم؟ کی بریم سراغ هوش مصنوعی و اگه رفتیم چطوری بهش پرامپت بدیم. اول از همه بیایین از شروع سرچ و موتورهای جستجو شروع کنیم.

تاریخچه سرچ

اوایل کار اینترنت و موتور‌های جستجو صرفا باید سایت هارو باید سرچ می‌کردیم و با یک‌سری الگوریتم های ساده نتایج لیست می‌شدند که بعضا خیلی هم مرتبط و درست نبود! با این حال کم کم الگوریتم‌ها پیشرفته تر، نتایج دقیق تر، مرتبط تر و در نهایت هوشمند تر شد.

به طوری که الان طبق امار ۸۴٪ جواب‌هامون رو قبل از اینکه لینکی رو باز کنیم گرفتیم.

حالا بیایین عمیق‌تر بشیم.

کی از گوگل استفاده کنیم کی از هوش مصنوعی؟

دلایل استفاده از گوگل یا هوش مصنوعیخیلی بستگی داره که چی داریم سرچ می‌کنیم، چطور جوابی لازم داریم، چه موضوعی هست، چقدر اطلاعات توی منابع ایرانی و انگلیسی ازش وجود داره. به صورت کلی اگه بخوام بگم خلاصش این میشه،

وقتی از گوگل استفاده می‌کنیم که:

  • جوابمون بخواهیم اپدیت باشه مثلا آخرین آپدیت الگوریتم گوگل
  • دنبال یک موضوع مستند شده باشیم و منابع معتبر و رسمی رو می‌شناسیم که خب مثلا گوگل اینو با الگوریتم های EEAT و YMYL خوب کاور کرده.
  • نظرات و تجربیات بقیه رو بخواهیم بخونیم مثلا توی reddit یا stack overflow

موقعی از هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم که:

  • می‌خواهیم یک موضوع رو خیلی خلاصه و تحلیل شده بگیریم مثلا سئو آن پیج رو توضیح بده
  • میخواهیم خلاقیت بهش اضافه بشه و روی موضوع ایده پردازی بشه؛ خود همین دوره با کمک دوست خوب و باهوش و مصنوعیم برگزار شد
  • در آخر هم وقتی  سوالامون شخصی سازی شده و گوگل جوابی براش نداره

استفاده از گوگل:

گوگل با توجه به الگوریتم هایی که توی 5 سال گذشته ارائه کرده، خب خیلی دقیق شده. از بین این الگوریتم‌ها هم؛ الگوریتم هایی مثل rankbrain, hummingbird ،BERT خیلی به این دقت و مرتبط بودن نتایج با نیاز کاربر کمک کردند:

  • الگوریتم برت روی جایگاه کلمه توی جمله، ربطشون به هم، اهمیت حرف‌های ربط کار کرده
  • رنک برین روی هدف کاربر از سرچ و درک مفهوم کوئری‌ها
  • مرغ مگس خوار هم روی بهبود سرچ ها و کوئری های چند منظوره و سرچ های جلمه ای تمرکز داره

سرچ پیشرفته

خب حالا این یعنی که خیلی کار سختی نداریم برای سرچ کردن و احتمال اینکه با هرسرچی جواب بگیریم بالای ۹۰ درصده! ولی خب بعضی وقتا دنبال یک سری اطلاعات و چیزهای خاصی هستیم که هرچی سرچ می‌کنیم پیدا نمیشه.

مثلا چند وقت پیش به یکی از همکارامون گفته بودیم که یک تمپلیت ویدیویی عمودی پیدا کنه که برای پرزنت سایت خوب باشه. اون هم ۲ روز کامل داشت سرچ می‌کرد و کل envato و .. رو زیر رو کرده بود، ولی جوابش رو پیدا نکرده بود.

یا من همیشه تو دوره کارآموزی شرکت قبل از اینکه کسی بخواد دوره رو شروع کنه، یک کوییز ازش می‌گیرم که ۵ تا سواله که باید برای جواباشون سرچ کنن یا با استفاده از هوش مصنوعی و اطلاعات خودشون جوابش رو پیدا کنن. از بین این ۵ تا سوال، ۲ تاش با سرچ معمولی پیدا میشه و ۳ تاش سرچ خالی نیست و نیاز به خلاقیت و هنر سرچ کردن داره.

اینجور وقت‌هاست که رویکرد سرچ ما مهم میشه.  وقتایی که اگه صرفا سوال رو سرچ کنیم به جوابمون نمی‌رسیم. اینجور موقع‌ها باید هوشمند تر سرچ کرد. باید problem solving و حل مسئله کرد و با روش جدید و نگاه دیگه‌ای به سوال پیدا کنی. برای رسیدن به جوابت باید یک مسیر رو طی کنیم.

برگردیم به مثال آرش همکارم، چندتا کیورد و کوئری برای پیدا کردن عادی اون فایل داریم. مثل:

  1. mockup
  2. vertical
  3. website presentation
  4. video presentation

ولی خب همه جا پرزنت سایت تو ویدیو‌های افقی انجام میشه و هرجور که با این کلمه‌ها سرچ کرده بود؛ چیزی که میخواستیم پیدا نشد. بعد از اینکه ازم کمک خواست، منم از همین کوئری‌ها استفاده کردم و وقتی به نتیجه نرسیدم، رفتم ببینم چه چیزهایی روبه جای وبسایت توی نسخه عمودی پرزنت می‌کنن که موکاپ هم داشته باشه؛ دیدم اپلیکیشن‌های موبایل معمولا دارن اینجوری پرزنت میشن.

ولی خب برای اپلیکیشن هم از کیورد mockup استفاده نمیشه؛ در نهایت کیوردی که بهش رسیدم شد promo app video template بود. که باهاش به دریا ویدیو پزرنت عمودی وصل شدیم.

یا مثلا اون کوییزی که داشتیم سوال‌هاش اینان:

  1. یک شماره تماس از سجاد قنبری پیدا کنید
  2. کد رنگی لوگوی کاکتوس رو بنویسید.
  3. سایت رافائل نادال با چه زبانی طراحی شده

با سرچ معمولی هم به جواب هیچکدوم از سوال ها نمی‌رسیم و باید براشون حل مسئله کرد. مثلا برای کد رنگی اول ابزار های پیدا کردن کد رنگی رو پیدا کنیم، بعد لوگو رو دانلود کنیم و وارد اون ابزارش کنیم و کد رنگی هارو بگیریم ازش. یا اگه کار با inspect رو بلدیم اون رو باز کنیم و از قسمت استایل ها کد رنگی رو پیدا کنیم یا از color picker فایرفاکس استفاده کنیم.

پس باید بعضی وقت‌ها توی سوال گیر نکنیم، یکم بیایم عقبتر، ببینیم اصلا داستان از چه قراره.

ترفند های جستجو در گوگل

حالا گوگل یکسری تریک هم داره که میتونه سرعتمون رو بیشتر کنه؛ اینجا من بهتون چندتا از مهم ‌ها و کابردی هاش رو یکم توضیح میدم.

1. انگلیسی سرچ کردن

انگلیسی سرچ کردناول از همه، تا میتونین همیشه انگلیسی سرچ کنین. منابع انگلیسی خیلی بیشتر از فارسیه و این احتمال جواب درست گرفتن رو خیلی بیشتر میکنه؛ مثلا استراتژی لینک سازی رو به فارسی و انگلیسی سرچ کنین زمین تا آسمون توی جوابی که می‌گیرید تفاوت هست.

یا ” چرا رنک مث تگ نو ایندکس به دسته بندی‌های محصول اضافه می‌کند؟ ” با “why rankmath add no index tag to product category” هم نتایجشون خیلی متفاوته؛ توی فارسی آموزش کار با رنک‌مث میاد، توی انگلیسی دقیقا دلیل های نو ایندکس شدن دسته بندی محصولات و راه‌حل هاش براتون لیست می‌شن.

2. پیشنهادات خود گوگل

استفاده از پیشنهادات خود گوگل یا سایتی که خودش موتور جستجو داره، خیلی بهتون توی سرچ درست اون موضوعی که دنبالش هستین کمک می‌کنه. برای دیدن پیشنهادات گوگل هم کافیه کلمه مهم کوئری تون رو بنویسین بعد یک اسپیس بزنین، ببینید چه پیشنهاداتی میده بهتون و از اونها استفاده کنین.

یا مثلا نحوه سرچ کردن توی پینترست با تم فارست و دریبل و behance متفاوته. توی هر کدوم باید با توجه به لحن مخاطبین اون سایت سرچ کرد که با همین پیشنهادات میتونین اون لحن دستتون بیاد و چیزی که دنبالش هستین رو پیدا کنین.

3. فیلتر کردن یا اضافه کردن یک کلمه در نتایج با + و –

بعضی وقتا توی سرچمون میخوایم حتما یک کلمه توی لیست جستجو باشه و وقتی سرچ می‌کنیم ممکنه همه اون کلمه رو نداشته باشن.

مثلا لپتاپ گیمینگ اچ پی میخوایم، ولی وقتی سرچ می‌کنیم لپتاپ‌های گیمینگ ایسوس رو هم نشون میده یا لپتاپ های معمولی اچ پی. حالا اگه سرچ کنیم: “لپ تاپ +گیمینگ +اچ پی” نتایجی برای ما لیست میشه که حتما توی تیتر و توضیحاتش گیمینگ و اچ پی باشه

برعکسش هم وجود داره یعنی اگه بخوایم یک کلمه رو حذف کنیم از نتایج از “-” استفاده می‌کنیم.

4. عملگر site:

بعضی وقت ها میخوایم نتایج فقط از یک سایت باشه. مثلا فقط از دیجیکالا نتیجه ببینیم یا برعکس دیجیکالا کلا توی نتایج نباشه؛ برای این کار کوئری رو می‌نویسیم و بعدش site:digikala.com رو وارد می کنیم و نتایج فقط مربوط به اون سایت میشه یا با “-” ترکیبش می کنیم و اون سایت رو از نتایج حذف میکنیم.

یک کاربردش دیگه اینه که بعضی سایت ها سرچ ندارن توی خودشون یا سرچشون خیلی ضعیف عمل می‌کنه که ما میتونیم با این انتخابگر توی گوگل سرچ کنیم و از اون سایت چیزی که میخوایم رو پیدا کنیم.

5. عملگر filetype:

اگه توی نتایج دنبال فرمت خاصی از فایل می‌گشتیم میتونیم از این عملگر استفاده کنیم.

مثلا دنبال کتاب یا جزوه می‌گردیم میخوایم pdf بده بهمون، اسم کتاب رو سرچ می‌کنیم اخرش می‌نویسیم: ‌Filetype:pdf ؛ حالا توی نتایج دیگه فقط پی دی اف میبینیم.

چندتا دیگه هم هست که به نظرم من خیلی کاربرد نداره ولی اگه دوست داشتین لینک مقالش رو این پایین گذاشتم، برین اونو بخونین.

Google Search Operators

استفاده از هوش مصنوعی:

هوش مصنوعی های مختلف با لوگوهاشونخب بریم سراغ هوش مصنوعی، وقتی میخوایم از هوش مصنوعی سوال کنیم باید ببینیم هدفمون چیه، چه جوابی تو چه زمینه‌ای لازم داریم که سراغ کدوم هوش مصنوعی بریم.

  • اگه استفاده روزمره داریم و میخوایم یک سری کارها انجام بده برامون مثلا: تولید محتوا، اضافه کردن خلاقیت و ایده پردازی پیشنهادم chatgpt هست که قطعا نسخه پلاس جواب‌های بهتری بهمون میده
  • اگه برای برنامه نویسی و رفع باگ میخوایم استفاده کنیم claude sonnet انتخاب بهتریه.

من خودم بیشتر از همه از chatgpt استفاده میکنم و بنظرم خیلی محشره. در کار باهاش هم چندتا نکته رو رعایت می‌کنم که باعث شده جواب‌های درست تری بگیرم ازش

نکات استفاده از chatgpt:

1. معرفی خودتون بهش:

به چت جی پی تی بگین دقیقا کی هستین و چیکار می‌کنین تا بتونه بهتون جواب‌های بهتری بده؛ معرفی شما می‌تونه شامل موارد زیر باشه:

  1. اسم
  2. شغل
  3. سمت شغلی
  4. تجربه
  5. سن
  6. ترجیح‌تون برای نوع جواب ها
  7. لحن
  8. علایق
  9. و باقی اطلاعاتی که خودتون فکر می‌کنید لازمه بدونه

2. نقش دادن بهش

قبل از سوال کردن ازش، بهش نقش بدید و هدفتون رو براش مشخص کنید. مثلا بگید در نقش یک متخصص سئو این موضوع رو تحلیل کن و جواب بده

3. تعریف پروژه

اگه باهاش روی پروژه‌ای کار میکنین، پروژه رو هم براش تعریف کنین. مثلا خود من روی سئو اگه سوالی دارم ازش، اول خود پروژه رو براش تعریف می‌کنم و بهش یک سری اطلاعات مثل موارد زیر میدم:

  1. اسم پروژه
  2. هدف
  3. مقیاس و بزرگی
  4. مجموعه
  5. منابع
  6. کارهایی که تا الان انجام شده

4. استفاده از مموریش

بهش میگم با توجه به اطلاعاتی که از من و پروژه داری جواب بده؛ این جوابش رو دقیق تر می‌کنه.

5. صفحه چت

برای هر پروژه یا موضوع سوال‌هام رو فقط  تو یک صفحه چت میپرسم که باعث میشه بتونم همیشه به اطلاعات قبلی دسترسی داشته باشم و خود دستیار هم درجریان قبلی ها باشه

یسری پرامپت‌های کاربردی و دقیق هم در زمنیه سئو دارم که اگه کسی میخواست در لینکدین بهم پیام بده تا براش ارسال کنم . این آدرس لینکدین منه:

https://www.linkedin.com/in/sajjad-ghanbari/

نسخه پرمیوم

اگر استفاده‌های زیادی از هوش مصنوعی دارین و میخواین چندتا مدل رو همزمان دسترسی داشته باشین ولی خب هزینه خرید همشون براتون بالاست، یک سری پلتفرم‌های داخلی و خارجی هستند که اومدن همه رو باهم ترکیب کردن و شما میتونین مشخص کنید جواب این سوال رو کدوم AI بده.

مثلا عکس می‌خواید طراحی بشه، مدل مربوط به طراحی عکس رو انتخاب میکنید یا مثلا chatgpt o1 رو برای ایده پردازی روی موضوع انتخاب می‌کنید.

من خودم چند تا رو خودم امتحان کردم، شما هم اگه خواستید استفاده کنید پیشنهاد میکنم chatqt هست که اکانتتون رو مثلا ۳ دلار شارژ می‌کنید و با توجه به هر سوال و مدلی که انتخاب کردید بعد از جواب هزینش از شارژ حسابتون کم میشه. اگه استفاده زیادی ندارید گزینه خوبیه و در حال حاضر هزینش ماهانه حدود۵۰۰ تا یک تومن در میاد.

کلام آخر

خب امیدوارم با کمک این صحبت‌ و ترفندها بتونین بهتر از قبل سرچ کنین و به جواب های دقیق‌تر و درست‌تری برای سوالات خودتون برسین. ممنون که همراه ما بودید؛ در کارگاه بعدیمون درباره “نوشتن محتوا” صحبت خواهیم کرد؛ خوشحال میشیم دوباره چهره شما رو اونجا ببینیم. در آخر هم فایل ارائه رو براتون قرار دادیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *