همه چیز درباره کیورد ریسرچ

اسلایدر مباحث

این مطلب به صورت یک اسلایدر طراحی شده که میتونید دانلودش کنید و مطالب رو به صورت خلاصه داشته باشید

البته که پیشنهاد میکنم حتما اول مقاله رو بخونید تا بهتر مطالب رو بفهمید چون خیلی کامل تر نوشته شده

تحقیق کلمه کلیدی یعنی چی؟

به صورت کلی تحقیق کلمه کلیدی یجور حدس زدن و پیش‌بینیه. یعنی اکثر اطلاعات رو باید با توجه به تجربه‌ای که در سئو و بازار هدف داریم کنار هم بچینیم و نتیجه بگیریم. که خب تو این قسمت خیلی نمیتونم کمکتون کنم. ولی راجع به پروسه پیدا کردن اطلاعات و آنالیزهایی که انجام میدیم صحبت میکنم که حواس‌پرتی و اطلاعات اضافه‌ای که ممکنه وجود داشته باشه حذف بشه. باز هم میگم که خیلی این پروسه به تجربه و نحوه کار هر متخصص بستگی داره و ممکنه اگه روی این مبحث چندتا مقاله دیگه بخونید حرف و چیزهای متفاوتی ببینید.

مفهوم کلمه کلیدی

خب اول از همه بیاین مفهوم کلمه کلیدی رو بررسی کنیم. به چی میگیم کلمه کلیدی؟
کلمهٔ کلیدی یعنی مهم‌ترین واژه‌ای که به موتور جست‌وجو می‌گه «من دنبال چه چیزی هستم». تصور کن اینترنت مثل یک کتابخانه‌ی خیلی بزرگه و موتور جست‌وجو کتابدار اونه. وقتی می‌خواهی درباره‌ی «طرز تهیه پیتزا خونگی» چیزی پیدا کنی، کتابدار فقط با شنیدن همین واژه می‌فهمه باید کتاب‌های مربوط به طرز تهیه پیتزا خونگی رو برات بیاره و بقیه‌ی کتاب‌ها رو کنار بگذاره. پس کلمهٔ کلیدی همان کلمه‌ای است که با گفتنش، کامپیوتر سریع می‌فهمه چه موضوعی برای تو مهمه و درست‌ترین نتیجه‌ها را پیدا می‌کنه.

چطوری میفهمیم کلمه مناسب چیه؟

اول از همه باید بیایم یک لیست از کل کلمات کلیدی درست کنیم که شامل seed keywords، Long-Tail Keywords و LSI Keywords میشن. این لیست رو میتونیم از روش‌های مختلف دربیاریم مثل:

  • پیشنهادات گوگل
  • تجربیات خودمون
  • سایت رقبا
  • بارش فکری

بررسی Intent یا نیت کاربر

باید Intent یا نیت کاربر از سرچ این کلمات رو پیدا کنیم که ۴ دسته کلی داره:

  • اطلاعاتی (Informational): کاربر دنبال جواب یا یاد گرفتن چیزیه.
  • هدایت‌‌گر (Navigational): می‌خواد به یه جای مشخص برسه.
  • تجاری/تحقیقی (Commercial Investigation): مقایسه و بررسی قبل از خرید.
  • تراکنشی (Transactional): نیت خرید یا اقدامی فوری داره.

خوشه‌بندی و تحلیل کلمات کلیدی

بعد از تعیین نیت، خوشه‌بندی کلمات یا Clustering انجام میشه. بعدش باید Search Volume، Difficulty و میزان ترند بودن هر کلمه رو بررسی کنیم. برای این کار میتونیم از ابزارهایی مثل:

  • SEMRush
  • Mangools
  • Ahrefs
  • Google Keyword Planner

استفاده کنیم.

بررسی رقبا و مهندسی معکوس

در این مرحله باید رقبا رو دقیق بررسی کنیم و با ابزارهایی که نام بردم، کیورد گپ‌های خودمون رو پیدا کنیم تا جای خالی در سایتمون باقی نمونه.

کامل کردن استراتژی کلمات کلیدی

حالا با توجه به اطلاعات کامل و الویت‌های کارفرما تصمیم می‌گیریم روی چه کلماتی کار کنیم یا اصلاً چه کلمات کلیدی انتخاب کنیم.

بررسی با مثال خودمونی

گوش کردن به حرف مردم (ردیابی حرف دل کاربرا)

مثلاً وایسادن جلوی ورودی کتابخونه و گوش کردن به حرف مردم؛ استفاده از Autocomplete گوگل، People Also Ask، جستارهای مرتبط و پیشنهادات یوتیوب و ابزار Google Trends.

چک کردن رقبا (سرک کشیدن به قفسه‌های بغل)

دیدن اینکه رقبا روی چه کلماتی رتبه گرفتن و تلاش برای ساخت نسخه بهتر اون محتواها. استفاده از مهندسی معکوس برای جلو زدن.

اندازه‌گیری حجم جستجو

با ابزارها می‌فهمیم چقدر هر کلمه سرچ میشه و بر اساس اون، موضوعات مناسب‌تر رو انتخاب می‌کنیم.

سنجیدن سختی رقابت

بررسی سختی کلمات و تصمیم‌گیری برای ورود به رقابت با توجه به Keyword Difficulty ابزارهایی مثل Semrush و Mangools.

تحلیل ترندها

دیدن اینکه کلمه مورد نظر در حال رشد است یا افت؟ آیا سرچش پایدار هست یا فقط فصلی یا وایرال شده؟

ترکیب طلایی: Head Term و Long Tail

ترکیب کلمات پرسرچ و کلمات دقیق و تخصصی برای گرفتن سریع‌تر رتبه و تبدیل بهتر کاربر به مشتری.

انتخاب بهترین کلمه‌ها

ملاک انتخاب بهترین کلمات:

  • سرچ بالا
  • سختی پایین
  • ترند رو به رشد
  • همخوانی نیت کاربر با خدمات ما
  • درصد تبدیل بالاتر
  • تناسب با اهداف برند

چیدن محتوا پیرامون کلمه کلیدی

بعد از انتخاب کلمات مهم، باید محتواهای کمکی مثل:

  • طرز تهیه پیتزا رژیمی خانگی
  • جایگزین‌های سالم برای خمیر پیتزا
  • پیتزا وگان خانگی بدون لبنیات

تولید کنیم و با عکس، ویدیو، جداول و… تقویتشون کنیم تا سئو داخلی هم درست رعایت شده باشه.

مرور و به‌روزرسانی محتوا

هر چند وقت یکبار باید محتواها آپدیت بشن تا مطابق تغییرات رفتار کاربران و ترندهای جدید باشن و سایت همیشه به روز بمونه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *