چه شد که روابط عمومی‌دار شدیم؟!

فرزانه زرمهری، چه شد که روابط عمومی دار شدیم

داستان گروه دیجیتال مارکتینگ کاکتوس از سال 1397 آغاز شد، تیمی با تخصص فعالیت در فضای آنلاین؛ از استراتژی تا طراحی و اجرا و با تمرکز بر وب‌سایت و سئو، با مرکزیت شهر مقدس مشهد.

این که چه شد تیمی متخصص و فنی تصمیم گرفت بخش روابط عمومی را تقویت کند برگرفته از تجربه‌ای بود که در این سال‌ها بدست آورد. تیم تشکیل شده بود از مدیریت که بر استراتژی شرکت و مشتریان تمرکز داشت، تیم تکنیکال که فقط بر بخش فنی تسلط داشتند و تیم فروش که به بررسی بازار می‌پرداختند. اما شواهد و قرائن حاکی از این بود که این میان چیزی کم است؛ همدلی با مشتریان! مشتریانی که اغلب از اطلاعات فنی دیجیتال مارکتینگ ناآگاه بودند و این بی‌تسلطی بر پروژه شخصی، به آن‌ها حس ناامنی می‌داد. درکی از توضیحات تیم تکنیکال نداشتند و قادر به مشاهده تاثیر فعالیت آن‌ها بر پروژه خود نبودند. بازخورد این بود که “شاید اصلا کاری برای من انجام نمی‌شود و فقط از من پول دریافت شده است” و این یعنی کلاهبرداری! دقیقا چیزی که از شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ در ذهن عموم شکل گرفته است.. و این میان هیچ کس مقصر واقعی نبود. خلائی ذهنی و درکی بین مشتری و تیم تکنیکال بود که مسلما نیروهای فنی جوان و بعضا نوجوان و درونگرا و بی‌تجربه‌ی بازار نمی‌توانستند آن را پر کنند. و این بده بستان بیهوده بین تیم ما و مشتریان تلنگری ایجاد کرد: ما نیاز به ویترینی مهربان‌تر و صمیمی‌تر و نه فقط فنی داریم؛ روابط عمومی!

از تیم، آن‌هایی را که پخته‌تر بودند و تجربه صنعت و بازار داشتند انتخاب کردیم؛ و شدند ویترین کاکتوس. هدف فروش نبود، هدف نشان دادن فضای واقعی و دوستانه کاکتوس بود، چه مخاطب مشتری باشد و چه نباشد. این کار در محیط های فیزیکی و مجازی با استراتژی صحیح و هماهنگ پیگیری می شد. درب دفتر به روی همه باز شد، حتی برای جلسات غیرکاری. دیدن نحوه کار کردن تیم تکنیکال در محیط شرکت و رفت‌و‌آمد بچه‌های فروش و مدیران، حس خوبی به حاضرین می‌داد. این حس که کلاهبرداری در کار نیست! کاری انجام می‌شود و عده‌ای صبح تا عصر در دفتری پشت سیستم‌ها به شدت کار می‌کنند. تیم روابط عمومی شکل گرفته بود. بازخوردها به تم فنی با لحنی صحیح‌تر منتقل می‌شد و “نسل زد” تیم تکنیکال ما، با آدم بزرگ‌ها آشتی کرد! همه چیز شفاف‌تر و واقعی‌تر شد؛ چه برای کاکتوس و چه برای مشتریان.

..و این شد که ما روابط عمومی‌دار شدیم!

دانلود صفحه کاکتوس در مجله راهبرد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *